dissabte, 27 de setembre del 2008

EDUCACIÓ RELIGIOSA

Llig al Levante-EMV de hui dissabte 27 de setembre, que “Los padres católicos recurrirán contra tres asignaturas de Secundaria y Bachillerato” que comencen enguany amb currículum nou a partir de l'aplicació de la LOE (Llei Orgànica d'Educació). Aquestes assignatures són Educació per a la Ciutadania (com no) a 2n d'ESO, Ètica de 4t d'ESO i Filosofia de 1r de Batxillerat. Aquesta notícia em desperta diversos sentiments i reflexions:
En primer lloc, com a professora (i no professora de cap d'aquestes matèries, per cert), em pregunte; ha canviat tant el currículum d'Ètica i de Filosofia dels cursos passats a aquest per plantejar-se que ARA l'han de recórrer perquè no s'ajusta a les seues creences? Per si no ho saben, poden consultar els currículums de les assignatures a la llei, però jo els ho puc contestar, NO, no ha canviat tant. És més, si comparem el currículum d'aquestes assignatures a la LOE (llei educativa aprovada al parlament sota el govern socialista) i la LOCE (aprovada sota el govern del PP) comprovarem que els objectius i continguts són pràcticament els mateixos.
D'altra banda, com a docent (sóc professora de castellà), em sent profundament insultada perquè algun pare pense que la meua manera de fer classe canvia cada vegada que canvia un govern o una llei educativa. Evidentment, si canvia un currículum, m'hauré d'ajustar a eixe currículum, però que no espere cap pare que un professor (que ha passat per una sèrie d'anys d'estudi, formació i experiència) vaja a adaptar la seua metodologia a la ideologia de la família o del govern de torn. Per cert, per a aquests pares que tant reciten determinats articles de la Constitució, els diré que també hi ha una cosa que es diu llibertat de càtedra, lligada a la llibertat d'expressió, i que està contemplada a l'article 20.1c.
I és que el problema de totes aquestes persones que enarboren amb tanta facilitat les banderes dels drets individuals, és que s'obliden que els drets no els tenen només ells, també la resta del món té drets, però clar, probablement aquestes coses s'aprenen en assignatures a les quals van preferir objectar, com per exemple, Ètica o Filosofia. Ací s'aprén que les llibertats de cada individu acaben en les llibertats dels altres, i que mai pots reivindicar un dret que supose la derogació del dret d'un altre.
De totes maneres, per a saber aquestes coses que acabe de dir, no cal haver estudiat, simplement cal tindre una miqueta de sentit comú. Perquè si els pares catòlics demanen el canvi del currículum d'una assignatura argumentant que l'article 27.3 de la Constitució parla del dret dels pares a educar els fills en les seues creences, aleshores també haurem de tindre en compte les creences dels testimonis de Jehovà, dels jueus, dels musulmans o dels de l'església de la cienciologia, no? Per cert, i els agnòstics, no tenen valors?
Molt bé, demanem als nostres governs que facen lleis d'educació a la carta, separem els alumnes en diferents aules segons les seues creences i fem que els professors ensenyen a cadascú el que els pares volen. Tot açò sona molt coherent, no? Sobretot molt integrador.
M'agradaria pensar que els valors són iguals per a tots i que en Ètica o en Filosofia, s'han d'ensenyar una sèrie de coses que són vàlides per a totes les creences perquè formen part dels Drets Universals. I sobretot, el que hem d'ensenyar als nostres fills o alumnes és a pensar, que siguen capaços de tindre idees pròpies i elaborar judicis de valor raonats. Si són capaços de fer això, no es deixaran enganyar per cap suposat professor que els vulga introduir idees malèvoles en el cap. I de l'educació religiosa ja s'ocuparan les famílies, si volen, i les seues respectives esglésies.
Mentrestant, a aquestos pares tant preocupats per l'educació dels seus fills els donaria un consell, pot ser també podrien recórrer l'assignatura de castellà, perquè, qui sap, tal vegada una “roja-comunista i LAICA”, estiga fent classe als seus xiquets.
Molt de compte!, pot ser quan els explique la llista de les preposicions o la diferència entre el verb i l'adverbi, els estaré enviant missatges subliminars sobre el dret dels homosexuals a casar-se. El millor serà demanar que s'instal·len càmeres a les classes i que hi haja una comissió de savis (que els rebels anomenarem censors) que revisen si el contingut de la matèria s'adequa a la ideologia de les famílies.

4 comentaris:

Giorgio Grappa ha dit...

Els polítics no volen que els futurs votants aprenguin a pensar per ells mateixos; i els pares els hi ajuden. Per sort, sempre hi ha alguna colla de rojos i ateus practicants infiltrada en el sistema educatiu.

Claudia Nobre ha dit...

Doncs sí Giorgio és molt trist. Cada vegada resulta més difícil ser professor i paradoxalment no és culpa dels alumnes sinó dels adults (polítics, pares...) Però bé, continuarem insistint, perquè com algú va dir, ser professor és la professió més honrada i productiva que puc exercir.

nimue ha dit...

cada vegada que escolte alguna notícia sobre el món de l'educació alucine. Si la notícia arriba des de València i rodalies encara em sembla tot més surrealista...

Claudia Nobre ha dit...

Sí, Nimue, mentre ací a molts se'ls fa la boca aigua parlant de Fòrmules 1, Ameriques cap, etc., la vida continua a València governada per uns inútils que donen ales a la ignorància.